Anadolu Üniversitesi (AÜ)
Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölümü'nde bir öğretim üyesinin
geliştirdiği ve Türkiye Bilimsel ve
Teknik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından onaylanan sesli ve titreşimli uyarı
sistemi projesi sayesinde iş kazalarının önüne geçilmesi hedefleniyor.
Projenin sahibi öğretim üyesi Doç. Dr. Gökhan Arslan, AA muhabirine, "İnşaat
Projelerinde İş Kazaları Önleme Sistemi: Şantiyelerde Kör Noktaların
Engellenmesi" konusundaki çalışmalarının TÜBİTAK tarafından onaylandığını
söyledi.
İş kazalarını önlemede sadece eğitimin yeterli olmadığını, iş yeri körlüğü
adı verilen, insanların çalıştıkları ortama belli bir süre sonra
duyarsızlaşmaları sonucunda iş kazalarının yaşanabildiğine dikkati çeken Doç.
Dr. Arslan, bu durumun en çok inşaat sektöründe yaşanmasından dolayı böyle bir
proje geliştirdiklerini aktardı.
"Neredeyse her sabah bir iş kazası haberiyle uyanıyoruz. Bu noktada TÜBİTAK,
projenin önemli olduğunu hissetti ve destek oldu. Teşekkür ederiz" ifadelerini
kullanan Doç. Dr. Arslan, endüstriyel inşaatlarda hayata geçirilmesi planlanan
projeyle ilgili şunları kaydetti:
"İşçiler, sürekli büyük iş makinelerinin yakınında çalıştıkları ve
'kendilerine zarar vermediği' düşüncesiyle bunu zihinlerinde tehlike noktası
olmaktan çıkarıyorlar. Bizim hedefimiz, bütün tehlikeli noktaları tespit etmek,
buralara radyo dalgalarını kullanarak, alıcı-verici yerleştirmek. Sahada çalışan
işçilerin baretlerine, saat ya da kemerlerine takacağımız bir aygıtla tehlikeli
noktalara yaklaştıkları zaman sinyal verecek bir sistem oluşturacağız. Bunun
için mikro işlemciler kullanacağız. Enerjiyi güneşten elde edeceğiz. Biz
insanları sadece eğitimle değil, teknik olarak da uyarmış olacağız. Böylece iş
kazalarını sıfıra indirmek için çalışacağız."
-Hem sesli hem de titreşimli uyarı sistemi-
İşçilerin en sık karşılaştıkları kazalardan biri olan, iş makineleriyle
ilgili örnek vererek, sistemi tanıtan Doç. Dr. Arslan, şöyle devam etti:
"Örneğin bir iş makinesine
yaklaşma mesafesi 25 metre, işçiler zihinlerinde bunu tehlike noktasından
çıkardıkları için daha yakınına yaklaşabiliyorlar. Biz bu sistemi
uyguladığımızda işçi, bu iş makinesine 25 metreden kısa mesafede yaklaşırsa,
aygıt sinyal vermeye başlayacak. Bu sinyali hem iş makinesini kullanan kişi hem
de iş makinesine yaklaşan işçi duyuyor. Şantiye ortamı sesli olacağı için aynı
zamanda titreşim sistemi de devreye girecek. Mesela 23 metrede hafif bir sinyal,
bu yaklaştıkça artan bir uyarı sistemi devreye girecek ve en tehlikeli kaza mesafesi 4 metre. İşçi bu mesafeye
geldiğinde ise otomatik olarak iş makinesinin ateşleme sistemi devre dışı
kalacak ve çalışmayacak. Aynı şekilde, şantiyelerde en çok karşılaşılan iş
kazası 'yüksekten düşme' burada da işçinin yaklaşmaması gereken noktalara yine
alıcı-verici yerleştireceğiz."
-"Projenin alt yapı çalışmaları tamamlandı"-
İnşaat sektöründeki birçok firmadan destek aldıklarını dile getiren Doç. Dr.
Arslan, "Sistemin hayata geçmesi için bir, iki yıla ihtiyacımız var ama sistemi
çok daha kısa sürede bitirmeyi planlıyoruz. Çünkü alt yapı çalışmalarını daha
önceden yaptık, ekibi kurduk" diye konuştu.
Türkiye İnşaat Sanayicileri
İşveren Sendikası'nın (İNTES) proje ortağı olduğunu belirten Doç. Dr.
Arslan, projenin işçilerin ve işverenlerin bağlı olduğu sendikalarla birlikte
yürütülmesi gerektiğini ve İNTES aracılığıyla da projenin inşaat sektöründe
yaygınlaştırılacağını sözlerine ekledi.